Twarz

Trądzik pospolity

O problemie:

Trądzik pospolity i trądzik różowaty to najczęściej spotykane choroby w praktyce deramtologicznej.

Trądzik pospolity to powszechna przypadłość skóry obserwowana w okresie dojrzewania, oraz coraz częściej występująca choroba dermatologiczna także u osób dorosłych. Dotyczy około 60 – 90 % populacji w okresie do 35 roku życia. Trądzik pospolity to problem zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Objawy są uporczywe, przewlekłe, nawrotowe i niejednokrotnie ostatecznie oszpecające na całe życie. Przebieg trądziku, jak i pozostające po nim blizny potrądzikowe, ciągną za sobą szereg psychologicznych aspektów związanych z problemami w zakresie samooceny, identyfikacji z grupą rówieśników, w dorosłym życiu są przyczyną kompleksów, które również wpływają na społeczne funkcjonowanie. Problemy estetyczne związane z trądzikiem pospolitym nie dają się zamaskować, a bynajmniej nie na tyle, aby były całkowicie niezauważalne. Wiele badań potwierdza, że skóra jest wyznacznikiem atrakcyjności człowieka i podstawą oceny, czy człowiek jest „zadbany”. Stąd tak istotne jest, aby problem był odpowiednio diagnozowany i leczony, przywracając osobom z trądzikiem pewność siebie i zadowolenie ze swojego wyglądu.

Ogólnoustrojowe zmiany powodują nieprawidłową pracą gruczołów łojowych oraz nieprawidłowym rogowaceniem ujść mieszków włosowo-łojowych. Objawia się to początkowo łojotokiem i tworzeniem wykwitów niezapalnych tj. Zaskórniki, a następnie w wyniku namnażania się bakterii, prowadzi do zmian zapalnych, grudek, krost, cyst, guzków i torbieli. Pomimo istotnej roli bakterii, trądzik jest chorobą niezakaźną. Zmiany trądzikowe najczęściej zlokalizowane są na twarzy w tzw. łojotokowej strefie T, oraz na tułowiu: w obrębie ramion, klatki piersiowej, okolicy mostka i na plecach wzdłuż kręgosłupa (tzw. rynna łojotokowa przednia i tylna). Sporadycznie zmiany pojawiają się pod pachami, w pachwinach i na pośladkach. Objawy te mogą ustępować jako tzw. potrądzikowe przebarwienia pozapalne i blizny zanikowe i keloidowe, które bardzo często prowadzą do problemów natury psychologicznej, związanych z brakiem satysfakcji ze swojego wyglądu i niską samooceną.

Pojawienie się trądziku pospolitego ma złożoną i wieloczynnikową etiologię. Wyróżniamy kilka głównych przyczyn, często współwystępujących:

• fizjologiczne przemiany hormonalne tzw. okresu pokwitania,
  • patologiczne zaburzenia endokrynologiczne,
  • nieprawidłowa dieta,
  • przyjmowanie leków, np. hormono i sterydoterapia u kulturystów,
  • stres
  • uwarunkowania genetyczne.

Trądzik różowaty

O problemie:

W przeciwieństwie do trądziku pospolitego, trądzik różowaty to choroba najczęściej występująca po 40 roku życia, głównie dotycząca kobiet w okresie okołomenopauzalnym. Klasyczne wykwity trądzikowe pojawiają się na podłożu zmian naczyniowych typu rumień i teleangiektazje (poszerzone naczynka). Trądzik różowaty u mężczyzn występuje rzadziej, natomiast częściej dochodzi u nich do poważnych powikłań typu zmian ocznych i kalafiorowatego przerostu nosa, wymagających leczenia okulistycznego i chirurgicznego. Trądzik różowaty dotyka coraz młodszych ludzi i staje się problemem coraz bardziej powszechnym. Początkowo nieznaczące zmiany nie budzą niepokoju bo udaje się się je odpowiednio zatuszować. Z racji tego, że trądzik różowaty dotyka w dużej mierze kobiet, to one borykają się z próbami przykrycia zaczerwienionych policzków, które nieleczone w dalszym etapie przybierają postać nierówności i żaden makijaż nie jest w stanie sprawić, że skóra będzie wyglądała estetycznie. Piękna skóra, bez niedoskonałości i o jednolitym kolorycie jest w dużej mierze wyznacznikiem urody, więc problem trądziku różowatego znacząco obniża poczucie wartości, sprawiając, że kobieta czuje się nieatrakcyjna. Powracające kampanie społeczne starają się uświadamiać problem i wciąż edukować, że trądzik różowaty można, a nawet trzeba leczyć pod okiem doświadczonego lekarza dermatologa.

Trądzik różowaty początkowo ma postać zmian o charakterze naczyniowym o czerwonym (rumieniowym) zabarwieniu. Może towarzyszyć skórze uczucię ściągnięcia i pieczenia. W ramach postępowania choroby pojawiają się na skórze zmiany grudkowe, wypryski w obrębie istniejących już zmian naczyniowych, ale nie tylko. Zmianom nie towarzyszą tzw. zaskórniki. Przebieg nieleczonego trądziku różowatego jest wieloletni, z okresami zaostrzeń. Pacjenci mają duże problemy z pielęgnacją, między innymi z doborem kosmetyków. Prowadzi to do dużych zmian w strukturze skóry i w konsekwencji do nałożenia się problemów emocjonalnych z defektami natury estetycznej w obrębie twarzy.

Do czynników wywołujących trądzik różowaty należą:

• problemy endokrynologiczne,
  • problemy z przewodem pokarmowym,
  • czynniki infekcyjne tj.: demodex folliculorum, drożdżaki, bakterie beztlenowe,
  • promienie słoneczne,
  • fotostarzenie skóry,
  • dieta,
  • stres,
  • czynniki atmosferyczne,
  • nieprawidłowa pielęgnacja skóry,
  • leki internistyczne.

Leczenie trądziku pospolitego i różowatego

Nowoczesne leczenie wiąże się ze stosowaniem tzw. terapii łączonych. Polega ono na dobraniu odpowiedniej, minimalnej farmakologii, połączonej z laseroterapią i intensywną pielęgnacją domową. Dzięki czemu uzyskujemy nieosiągalne dotychczas w inny sposób efekty kliniczne, połączone z niskim ryzykiem działań niepożądanych. Bezpieczeństwo terapii jest priorytetem, więc zawsze przed podjęciem leczenia zlecamy szereg badań, które zagwarantują odpowiedni dobór leków, ale też pozwolą uzyskać informacje o etiologii choroby i wykluczyć inne współtowarzyszące dolegliwości.

Leczenie Trądziku i Trądziku różowatego prowadzimy we wszystkich placówkach także w Klinice Krajewski w Radomiu.