zdrowe włosy

Twarz

Przyczyny, objawy, leczenie

Łupież, to często spotykana choroba skóry głowy, ale nie tylko. Może być spowodowany przyspieszonym podziałem komórek naskórka – zazwyczaj – owłosionej skóry głowy, których łuszczenie również zachodzi w nieprawidłowym tempie, jednak najczęstszą przyczyną jej powstawania jest wzrost populacji grzyba Malassezia. Drobnoustrój, będąc częścią naszego mikrobiomu, naturalnie bytuje na skórze głowy, a określone czynniki mogą wywołać jego gwałtowne namnożenie. Należą do nich, m.in: podrażnienia skóry głowy, stres, zaburzenia hormonalne i immunologiczne, nieodpowiednia dieta, nadprodukcja łoju (pokarmu tych grzybów). Nieprawidłowa higiena skóry głowy i włosów to również istotny czynnik wyzwalający wystąpienie łupieżu: przesuszanie skóry głowy suszarką, zbyt mała częstotliwość mycia włosów oraz stosowanie kosmetyków w nadmiernych ilościach. To wszystko przekłada się na powstanie idealnych warunków do rozwinięcia się łupieżu. Podstawą odpowiedniego i skutecznego wyleczenie łupieżu, jest jednak odpowiednia diagnoza rodzaju schorzenia, postawiona przez dermatologa. Pamiętajmy, że łupież to również źródło ogromnych kompleksów, zwłaszcza dotykających młodych ludzi. Nieestetyczny „śnieg” na ramionach może być obiektem drwin, powoduje, że człowiek ma opory w kontaktach z rówieśnikami, a także w dorosłym życiu, pojawienie się łupieżu może powodować pewne zahamowania – w ubieraniu rzeczy ciemnego koloru, poczucie braku atrakcyjności. Odpowiednio szybka diagnoza może prowadzić do szybkiego i skutecznego wyleczenia łupieżu, dlatego nie należy zwlekać z decyzją o udaniu się do dermatologa. W Klinice Krajewski w Radomiu i w Warszawie czekają na Państwa specjaliści, którzy pomogą uporać się problemem łupieżu. Zapraszamy!

Łupież tłusty występuje najczęściej w połączeniu z łojotokowym zapaleniem skóry głowy (indywidualna jednostka chorobowa, związana z tą samą rodziną grzybów). Jest o wiele bardziej uciążliwy niż łupież suchy, a jego leczenie zdecydowanie trudniejsze. Często pojawia się u osób w okresie dojrzewania – w wyniku zmian hormonalnych zachodzących w tym czasie, produkcja łoju jest znacznie nasilona, a to prowokuje „wywołanie” łupieżu mokrego. Żółte łuski naskórka zlepiają się ze sobą i mocno przylegają do skóry, dlatego ich usunięcie jest znacznie utrudnione w porównaniu do „sypkiego” łupieżu suchego. Świąd, występujący wraz z tym typem łupieżu, jest bardzo uciążliwy i może prowadzić do powstawania strupków na skórze głowy.

Nadprodukcja łoju, typowa dla łupieżu mokrego, sprzyja rozrostowi populacji grzybów – czynnik ograniczający, jakim była stosunkowo mała dostępność pokarmu, został wyeliminowany (u osób chorych może być ich nawet 10-krotnie więcej niż na zdrowej skórze głowy). Zaniedbana higiena, nadmierne pocenie się i stres mogą dodatkowo pogorszyć ten stan. Grzyby odżywiając się lipidami występującymi w sebum. W wyniku procesów metabolicznych przekształcają one trójglicerydy do kwasów tłuszczowych, które wydalone, stanowią silny alergen dla skóry wywołując jej reakcje zapalne. Ten proces nasila (już intensywną) produkcję łoju przez gruczoły łojowe, przez to złuszczające się płatki naskórka sklejają się ze sobą i pozostają na skórze tworząc żółte łuski, które dodatkowo mogą mieć nieprzyjemny zapach.

Aby skutecznie pozbyć się łupieżu tłustego należy poddać się kuracji z wykorzystaniem specjalistycznych szamponów lub preparatów, które nie tylko wykazują właściwości grzybobójcze (w składzie, np. siarczek selenu, pirokton olaminy, pirytion cynku czy ketokonazol), ale także są w stanie wyhamować nadmierną aktywność gruczołów łojowych i odblokowywać ich ujścia, pomagają sprawnie usuwać warstwę rogową naskórka (tu pomocny kwas salicylowy) przy jednoczesnym łagodzeniu podrażnienia skóry i uporczywego świądu. Zalecane jest również stosowanie peelingów skóry głowy. Dobry dermatolog może również zalecić wspomagająco terapię farmakologiczną.

Łupież pstry również wywoływany jest drożdżakami rodzaju Malassezia, jednak w tym przypadku powodują one zaburzenia w pigmentacji skóry. Charakteryzuje się widocznie odgraniczonymi ogniskami choroby w postaci delikatnie złuszczających się plam na ciele, których zabarwienie różnicuje się w intensywności – od białego przez różowy i czerwony do nawet intensywnie brązowego. W zależności od stopnia zaawansowania choroby plamy mogą być niewielkie o zajmować tylko niektóre części skóry, lub pokrywać prawie całą powierzchnię danej części ciała. W przeciwieństwie do innych typów łupieży – pstry - nie występuje na skórze głowy, a na powierzchni tułowia, kończyn górnych, szyi i twarzy (bardzo rzadko), i okolicach zgięć stawów. Świąd występuje sporadycznie.

Zmiany plamiste są spowodowane nadmierną produkcją barwnika przez melanocyty i jego zmianami w rozmieszczeniu w skórze. W miejscu rozwoju grzyba pojawia się ciemniejsze zabarwienie naskórka. Drobnoustroje produkują substancje chemiczne zaburzające wytwarzanie melaniny, dlatego plamy charakteryzują się zmiennymi wymiarami i kolorem, oraz chaotycznym rozsianiem po ciele.

Leczenie łupieżu pstrego jest skomplikowane i najczęściej wymaga konsultacji ze specjalistą w celu dobrania odpowiedniej formy terapii (jasne plamy mogą zostać mylnie zidentyfikowane jako bielactwo nabyte). W Klinice Krajewski w Warszawie i w Radomiu od lat specjalizujemy się w diagnozie i leczeniu łupieżu pstrego. Istnieje wiele skutecznych metod leczenia łupieżu pstrego, jednak są one uzależnione od miejsca występowania zmian chorobowych na ciele, ich powierzchni i charakterystyki plam. Najpopularniejsze sposoby opierają się na farmakoterapii lekami przeciwgrzybiczymi, w formach: tabletek doustnych (fungostatyki), szamponów, mydeł, kremów lub maści. Choroba ma tendencje do nawrotów, dlatego ważne jest znalezienie się pod odpowiednią opieką dermtologiczną.