Łysienie plackowate

regenera activa

Twarz

Łysienie plackowate to jedna z częstszych chorób dermatologicznych. Polega na tym, że na wcześniej owłosionej skórze powstają nieregularne obszary całkowitej utraty włosów. Pojawia się zarówno u kobiet, jak i mężczyzn. Występuje u pacjentów w każdym wieku, jednak najczęściej pojawia się przed ukończeniem 30 roku życia. Choroba ma charakter przewlekły i choć nie zagraża życiu pacjenta, prowadzi do obniżenia jego jakości – pacjenci mają trudności z nawiązywaniem kontaktów interpersonalnych, cierpią z powodu niskiej samooceny.

Łysienie plackowate – co na nie wskazuje?

Łysienie plackowate to schorzenie o przewlekłym charakterze. Zwykle pojawia się w wyniku nagłego, gwałtownego stresu lub traumatycznego przeżycia, dlatego coraz częściej określa się ją jako chorobę psychodermatologiczną. W przebiegu łysienia plackowatego dochodzi do uszkodzenia mieszków włosowych, a w konsekwencji do wypadania włosów. Takie zmiany mogą zachodzić w na całym ciele. Pacjenci najczęściej obserwują jeden obszar utraty włosów (jego powierzchnia może mieć średnicę do kilkunastu centymetrów). W najcięższych przypadkach choroby dochodzi do całkowitego wyłysienia.

Cykl wzrostu włosa obejmuje 3 fazy:

• anagen, czyli etap wzrostu,
  • katagen, czyli etap przejściowy,
  • telogen, czyli etap spoczynkowy.

Za przyczynę powstania łysienia plackowatego odpowiedzialne są komórki immunologiczne. Atakują one mieszki włosowe w fazie anagenowej i sprawiają, że przechodzą one od razu do fazy spoczynkowej (telogen). Dlatego powstanie łysego obszaru na skórze może nastąpić nawet w ciągu 24 godzin.

W wielu przypadkach chorobie mogą towarzyszyć dystroficzne zmiany płytek paznokciowych. Polegają one np. na punktowych wgłębieniach, zwłóknieniach, pobruzdowaniu oraz ścieńczeniu płytek paznokciowych. Może dojść także do rozdwajania brzegu płytki. Znacznie częściej zdarza się to u dzieci, które chorują na łysienie plackowate.

Mieszki włosowe zaatakowane przez komórki immunologiczne nie ulegają obumarciu, co oznacza, że odrastanie włosów w obszarze objętym chorobą jest możliwe. W Klinice Krajewski proponujemy nowe metody leczenia łysienia plackowatego. O podjętym leczeniu decyduje dermatolog zajmujący się leczeniem łysienia. W Klinice Krajewski mamy do wyboru szereg terapii leczenia łysienia, od klasycznych farmakologicznych, leczenia sterydowego, przez lampy UVB i UVA. Najnowocześniejszym rozwiązaniem jest leczenie łysienia plackowego laserem excimerowym o długości światła 308 nm. Zazwyczaj, dla dobrych i trwałych efektów stosuje się połączenie różnych metod – zawsze indywidualnie dobrane do stopnia zaawansowania problemu. Nie bez znaczenia jest również zmiana stylu życia i wprowadzenie zaleceń doświadczonego w leczeniu łysienia plackowatego lekarza. Dzięki synergicznemu działaniu jesteśmy w stanie osiągać optymalne rezultaty.

Zapraszamy na konsultacje.