Pajączki na nogach – przyczyny, profilaktyka i leczenie

Pajączki na nogach to problem nie tylko natury estetycznej, ale także zdrowotnej. Rozszerzone naczynka to bowiem jeden z pierwszych objawów zaburzeń krążenia. W żadnym przypadku nie należy zatem bagatelizować tego typu zmian, gdyż mogą one skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi. Usuwanie pajączków naczyniowych odbywa się za pomocą bardzo nowoczesnych i mało inwazyjnych metod. Oczywiście warto też podjąć kilka działań, w celu ograniczenia ich powstawania.

Przyczyny powstawania pajączków na nogach

Jedną z głównych przyczyn powstawania pajączków na nogach są uwarunkowania genetyczne. Jeżeli odziedziczymy tę cechę anatomiczną, mamy płytko ułożone i poszerzone naczynia krwionośne. W tym przypadku nie bez znaczenia są też nasze złe nawyki, takie jak brak ruchu, palenie papierosów czy noszenie butów na wysokim obcasie i zbyt ciasnych ubrań. Pajączki na nogach bardzo często powstają też w wyniku zaburzeń krążenia i z przyczyn hormonalnych. Duże wahania temperatur również sprzyjają pękaniu naczynek. Do czynników zwiększających ryzyko pojawienia się pajączków na nogach zaliczamy ponadto częste spożywanie alkoholu i kawy oraz długotrwały stres. Należy pamiętać, że kruchość naczyń zwiększa się zwykle wraz z wiekiem. U seniorów bardzo często pojawiają się więc popękane naczynka, które najczęściej zlokalizowane są na udach, łydkach i stopach.

Jak zapobiegać pajączkom na nogach?

Mimo iż nie jesteśmy w stanie zmienić swoich indywidualnych predyspozycji genetycznych, to na wiele innych sposobów możemy zmniejszać ryzyko powstawania pajączków. W tym przypadku warto:

1. Pamiętać o regularnej aktywności fizycznej – każda forma ruchu wspomaga pracę mięśni i pobudza krążenie.
  2. Zrezygnować z alkoholu i papierosów – nikotyna i alkohol osłabiają ścianki naczyń krwionośnych.
  3. Zdrowo się odżywiać – zdrowe odżywianie zapobiega nadwadze i otyłości, które to sprzyjają pękaniu naczynek.
  4. Nosić wygodne ubrania – umożliwiają one swobodne przepływanie krwi.
  5. Unikać zbyt długiego plażowania – nadmierna ekspozycja skóry na słońce prowadzi do zaburzeń krążenia krwi, które są podstawową przyczyną powstawania pajączków na nogach.

Jeżeli jednak działania profilaktyczne nie uchroniły nas przed pojawieniem się popękanych naczynek na nogach, konieczny może okazać się zabieg z zakresu mikrochirurgii lub chirurgii.

Jak leczyć pajączki na nogach?

Najskuteczniejszą metodą na zamykanie naczynek i eliminację pajączków na nogach jest skleroterapia. Wybór metody leczenia uzależniony jest jednak od umiejscowienia popękanych naczynek, typu i stopnia nasilenia zmian oraz doświadczenia osoby wykonującej zabieg. Usuwanie zmian naczyniowych może zostać wykonane przy pomocy rozmaitych technologii laserowych. Dużą zaletą takiego rozwiązania jest fakt, iż podczas zabiegu można usunąć też rozstępy czy blizny na nogach.

W przypadku skleroterapii wymagane jest przystąpienie do kilku sesji. Poszczególne zabiegi są całkowicie bezbolesne i wykonywany cienką igłą. W trakcie ich trwania specjalista aplikuje leczniczy preparat w miejsce uszkodzonych naczynek, dzięki czemu ich ścianki się zrastają. Największą zaletą skleroterapii jest trwałość efektu terapeutycznego. Pacjent po odbytym zabiegu nie odczuwa już bowiem objawów, takich jak pieczenie, ciężkość nóg czy bolesność.

W przypadku, gdy na nogach pojawiają się mało rozległe, drobne pajączki, możemy skorzystać z rozmaitych zabiegów, które oferują gabinety kosmetologiczne czy dermatologiczne. Specjaliści wykonują m.in. drenaż limfatyczny, masaże z naprzemiennym wykorzystywaniem ciepłej i zimnej elektrody lub termolizę. Ponadto możemy zaopatrzyć się w drogeryjne lub apteczne produkty do pielęgnacji skóry, które dedykowane są osobom zmagającym się z kruchością i pękaniem naczynek.

Pajączki na nogach to jeden z wielu powszechnych defektów estetycznych. Należy jednak pamiętać, że popękane naczynka w zaawansowanym stadium niosą za sobą poważne problemy zdrowotne. Jeżeli profilaktyka i doraźne metody zwalczania pajączków okażą się nieskuteczne, można zdecydować się na specjalistyczny zabieg, który trwale przywróci naszym nogom estetyczny wygląd.

Warszawa - Mokotów

ul. Bukowińska 22a,02-703 Warszawa